Om författaren

Här berättar Sati om sig själv:

Jag har alltid älskat att bo vid havet.

Min mamma kommer från Gotland och som barn var jag mycket där. Några år under min uppväxt fick jag även bo på Barbados, en liten ö i Västindien, nära min pappas hemland Guyana i Sydamerika. Som ung vuxen tillbringade jag ett år på Hawaii, där jag nästan varje dag åkte ner till stranden och jag har nyligen köpt en lägenhet precis vid havet i Cypern där jag ser fram emot att dra mig tillbaka när jag blir äldre för att läsa och skriva.

Större delen av mitt liv har jag dock bott och verkat i Stockholm, där jag också bor nu, i ett radhus nära en sjö tillsammans med mina snart vuxna barn. Här har jag arbetat som sjuksköterska och som egen företagare med både yoga och coaching i många år.

Att skriva en bok har varit något jag velat sedan jag var barn. Med tanke på det kan man tycka att min debut är sen, men det var många saker som skulle på plats innan skrivandet kunde börja flöda. Det är också ett bra exempel på att det aldrig är för sent att göra det man vill!

Mitt vuxna liv har handlat om mental hälsa och personlig utveckling, både för egen del och i mitt arbete med människor. Oavsett om det handlat om samtal med någon som mår dåligt och behöver hitta motivation till sitt nästa steg i livet, eller med en småföretagare som vill bygga sin dröm och leva på den, så har jag en verktygslåda som är sprängfull efter alla års erfarenheter.

Jag fick ofrivilligt börja redan som 10-åring med min egen utveckling när min mamma fick bröstcancer och dog, bara 38 år gammal. Sorgen höll mig i starkt grepp i många år, men sedan började jag hitta till platser, personer och utmaningar som gjorde att jag själv började växa som person och människa.

Jag har som vuxen rest till avlägsna platser som Brasilien, Tanzania och Hawaii, läst hundratals (om inte tusentals) böcker i personlig utveckling och gjort workshops med fantastiska lärare och gurus. Samtidigt har jag ägnat mig åt yoga, meditation och självreflektion vilket har fördjupat min förståelse för både mig själv och andra. De här upplevelserna har lett till fantastiska, otroliga och ibland rent magiska upplevelser som gjort att jag känslomässigt fungerar helt annorlunda nu än jag gjorde som ung vuxen.

Att skriva boken ”Livsskolan” har varit ett projekt som följt mig i många år, och det tog tid innan jag hittade den rätta ”tonen” i texterna. Nu när jag känner att jag hittat min röst vill jag skriva mer och har redan påbörjat nästa bok som kommer att handla om hur jag också fick bröstcancer som min mamma.